CWS Group: duurzaamheid als bedrijfsmodel

“Maatschappelijke vraagstukken lijken erg complex, maar laat je niet afschrikken door het onbekende en maak een begin. Stel jezelf de vraag: welke grondstoffen zijn er nu nodig voor mijn product? Nu starten met onderzoek en stap voor stap verbetering boeken, is een gegarandeerd succes voor later.”

Thalia van Mensvoort, Regional QESH Manager Benelux, Ierland en Zweden

Oktober 2021 – Thalia van Mensvoort gaf een inkijk in hoe het internationale CWS Group hun activiteiten ontplooien vanuit het motto ‘denk circulair’. Duurzaamheid is stevig verankerd in hun circulaire bedrijfsmodel, want CWS is ervan overtuigd dat alleen ├ęcht circulaire bedrijfsactiviteiten de grondstoffen van onze planeet kunnen beschermen.

Ook stelde Thalia haar ‘best question’ aan de aanwezigen van de netwerkbijeenkomst. Welke stappen zou CWS Hygiene kunnen nemen om van CO2 reductie naar Co2 neutraal te groeien?

Als voorbeeld werd hygi├źnische werkkleding genomen die volgens een huurconcept als service wordt afgenomen door klanten. De vieze kleding wordt opgehaald en gereinigd volgens gecertificeerde wasprocessen die microbiologische besmetting van het wasgoed voorkomt. De professionele reiniging gaat via een duurzame wastechnologie die het beste voor de werkkleding en het milieu. Naast het ophalen, leveren, reinigen en onderhoud wordt de kleding ook waar nodig gerepareerd. Zo is afgelopen jaar binnen de CWS Group 5 miljoen kledingstukken gerepareerd om de levensduur te verlengen.

illustratie van Bart van der Kraan

Liggen er nog kansen om nog duurzamer te zijn in het gehele kledingservice proces? Het netwerk dacht mee en stelde kritische vragen tot waar duurzaamheid en service nog een goed duurzaam huwelijk zijn. Op haar ‘best question’ kreeg Thalia de beste antwoorden die lagen op het vlak van communicatie. Dat de manier van communiceren heel belangrijk is, en dat daar dan ook stappen in worden genomen.